بیکاری روزافزون، تورم افسار گسیخته، کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار، تعطیلی واحدهای صنعتی و کارگرانی که ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند. حالا اما اتومبیل‌هایی در خیابان‌های تهران دیده می‌شوند که چشمان ایرانیان به دیدنشان عادت نداشته است.

 تصاویر اختصاصی از اتومبیل‌های لوکس در تهران.

 

شاید نیازی به ارائه آمار نباشد، اما این روزها چشمان ایرانیان که تا به حال به دیدن اتومبیل‌هایی همچون پراید و امثالهم عادت داشت، به اتومبیل‌های لوکسی خیره می‌شود که تعدادشان اخیرا نیز اضافه هم شده است.

 

اتومبیل‌هایی که مردم عادی ترجیح می‌دهند نزدیک‌شان نشوند، تا مبادا خطی رویش بیافتد و مجبور شوند تمام زندگی‌شان را بابت خسارت بدهند.

 

بعد از انقلاب سال پنجاه و هفت واردات خودروهای لوکس مانند سایر کالاها ممنوع شد.

 

در سال ۱۳۸۳ اعلام شد که خودروهای خارجی با ساز و کار و قوانین خاصی می‌توانند وارد ایران شوند. بدین‌ترتیب خودروهای آلمانی هم که از مقبولیت بالایی برخوردار هستند، بار دیگر به بازارهای ایران راه یافتند.

 

افزایش هیجانی قیمت ارز در روزهای اخیر و تأثیر جو روانی آن بر بازار، باعث رشد قابل توجه قیمت خودروهای خارجی شد.

 

آمار گمرک نشان می‌دهد در ۵ ماه نخست سال جاری ۱۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شده که ۷۸ درصد از آن با ارز دولتی بوده است.

 

به عقیده یک واردکننده خودروهای خارجی، برای کسی که به دنبال خرید خودرویی ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومانی است فرقی نمی‌کند که دوبرابر قیمت قبلی را هم برای خودروی خود پرداخت کند.

 

بر اساس آمار رسمی گمرک ایران واردات خودرو در ۵ ماهه نخست سال جاری ۲۹ درصد رشد داشته است.

 

آمار گمرک ایران حاکی از واردات دست کم ۳۴ دستگاه خودرو ایتالیایی مازراتی به ایران طی پنج ماه نخست سال جاری است.

 

با افزایش بی رویه نرخ ارز بعد از این شاهد تبدیل شدن خودروهای وارداتی لوکس به سوپر لوکس خواهیم بود.

 

شرکت پورشه آلمان اعلام کرد از ۲۴ پورشه بسیار گران سفارش داده شده به این کارخانه توسط کشورهای خاورمیانه، ۱۲ دستگاه از آن به ایران ارسال شده است.

 

در ایران نهایت سرعت مجاز تردد در اتوبان‌ها ۱۲۰ کیلومتر است، اما فراهم نبودن بسترهای مناسب برای بهره گرفتن از سرعت سوپر اسپرت‌ها مانعی برای ثبت سفارش آن‌ها نبوده است.

 

براساس آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۵۶۳ دستگاه انواع خودروهای پورشه به ارزش بیش از ۸ / ۴۹ میلیون دلار وارد ایران شد.

 

بنز بیشترین تعداد خودرو را در فهرست مجاز برای ثبت سفارش واردات خودرو به ایران دارد.

 

ایرانی‌ها ۱۱۵ درصد عوارض واردات خودرو برای صدور پلاک را به دولت می‌پردازند و در حقیقت دو برابر قیمت دیگر مردم جهان برای اتومبیل‌سواری خود هزینه می‌کنند.

 

براساس آمار گمرک ایران، سال گذشته بالغ بر ۱۱۶۳ دستگاه انواع خودروهای بنز به ارزش ۶۶ میلیون دلار وارد ایران شد. با این میزان واردات، بنز بزرگترین خودروساز لوکس فعال در بازار ایران در سال گذشته بود.

 

این اتومبیل‌ها مشتریان خاص خود را دارند. افرادی که توانایی پرداخت چند صد میلیون، یک یا حتی دو میلیارد تومان را نیز دارند.

 

 

/ 0 نظر / 15 بازدید